NorskSvenskaEnglishDansk

Det gode samarbeid

    

Hasås

Færre produksjonsstopp og bedre kvalitet

Hasås Høvleri har gjennom 10 år samarbeidet med LUJA Sawtech, med gode resultater. Siste prosjekt var en stor ombygging av fremtrekket.


Kristian HasåsBedre kvalitet og færre stopp i produksjon – det må være et ønskescenario for de fleste høvleri. Og det har det også vært for Hasås. De har faktisk fått oppfylt ønskene sine. Blant annet ved hjelp av LUJA Sawtech. Det forteller Kristian Hasås, produksjonsansvarlig på høvleriet Hasås i Norge. Han er tredje generasjon i familiebedriften.
– Jeg er veldig fornøyd. Det er ingenting å utsette på LUJAs arbeid. Det er ingen andre som har hatt slik kunnskap om sagene som han.

Det første samarbeidet

I dag er det Kristian som har kontakten med LUJA Sawtech, men slik har det ikke alltid vært. Da samarbeidet med LUJA begynte i 2005, var det Kristians far, Yngvar Hasås, som tok kontakt.

Den gang var arbeidet fokusert på høvleriets Stenner-sag som ikke kjørte stabilt nok. Den fikk en større ombygging med bladstyringer, bladsmøring og justering. Fremtrekket ble også renovert, og spontrakten og avsuget ble bygget om.

Ombyggingen ga et godt resultat, og sagen har siden da godt bra, med justeringer her og der. 
I 2014 var det så tid for en ny, større jobb på det norske høvleriet. 

Hasås

Stor ombygging

HasåsNår treet skal føres inn i en båndsag, skal det helst føres inn på en jevn og stabil måte slik at man får det beste resultatet.

– Vi hadde tidligere problemer med fremdriften som vi skulle ha sett på. 

– Så LUJA har gjennomført en større ombygging som har sikret oss en jevnere fremføring og et penere snitt. I samme omgang bygget vi også om maskinbordet slik at det kjører mer presist.

Hasås

LUJA skiftet ut de gamle fremtrekkskassettene med LF25-kassetter som drives elektrisk. Det gir mer ensartet fremdrift som til slutt gir det beste resultatet.

– Det har vært en ekstrem bra jobb. LUJA har fulgt opp. De har vært presise, og de har levert det de har lovet. Han er ikke bare en selger, han leverer faktisk det han sier han skal!

– Med det nye bordet og de nye kassettene har vi oppnådd færre produksjonsstopp og færre feil fordi alt kjører bedre, forteller Kristian Hasås.

Godt resultat

HasåsKristan Hasås er veldig fornøyd med det LUJA har bidratt med, og han vil gjerne anbefale det videre. Men han tror faktisk ikke at det er nødvendig.

– Det er en liten bransje, så når man leverer det man lover med gode resultater, så sprer det seg i bransjen.

– LUJA har helt sikkert en spisskompetanse i å finne løsninger. De ser på sagen og våre utfordringer, og deretter utvikler og tilpasser de løsningene etter oss. 

» Last ned casestudy (PDF)

» Ønsker du å optimere produksjonen?
Vi tilbyr 3 forskjellige løsningsmodeller for våre kunder, som matcher deres individuelle behov for involvering: Solution, Project og Products.

» Les neste casestudy:
Derome Såg
"Fremdriftshastigheten er økt med 30 % og det er færre produksjonsavbrudd."

Hasås
Fakta:

Håsas er en familieeid bedrift stiftet i 1957 som et tradisjonelt sagbruk. 

Bedriften har vokst hele tiden, og siden midten av nittitallet har den utelukkende fokusert på høvling.

I 2004 ble overflatebehandling lagt til, og i dag overflatebehandler Hasås ca. 3,8 millioner meter tre hvert år til for eksempel lister og paneler.

Hasås har en toppmoderne produksjon som fremstiller et bredt spekter av varer fra to produksjonslinjer. Den ene linjen sørger for store serier, mens den andre linjen håndterer spesialprofiler og -dimensjoner. 

Finn ut mer på www.hasas.no 

Dette gjorde Luja A/S:

Hasås har en Stenner VHF105 Twin-sag som vi har bygd om i flere trinn opp gjennom årene. Den første større ombyggingen foregikk helt i starten av samarbeidet, hvor vi bygde om bladstyringer og spontrakt og monterte nytt system for smøring og rengjøring av hjul og blad samt foretok ombombering av hjulene og rettet opp sagens linjer.  

I 2014 monterte vi Luja framtrekk med 4 valser og elektrisk drift samt renoverte/endret maskinbordet slik at det ble enklere å utføre service på det og holde det i god stand under daglig drift. Sagen fremstår i dag som mye enklere og mer servicevennlig – det har blitt lett for operatøren å ta en ordentlig arbeidsøkt rundt maskinen.

 

 

 

Ta kontakt med Luja i dag
T: +45 63 32 00 11
E: mail@luja.dk

Accept cookies and close

This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.

Read our privacy policy

Accept cookies and close